Svar: Modermælkserstatning - fortsættelse :-)

30. januar 2021

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver tilbage, og jeg beklager misforståelsen omkring laktulose :)

Nogle gange kan det være et forsøg værd at skifte erstatning. Børn er forskellige og deres mave- og tarmsystem reagerer derfor også forskelligt alt efter, hvilken type erstatning de får, så hvis et produkt giver træg mave og tendens til forstoppelse, så er det generelt en god idé at forsøge, om et andet produkt får maven til at fungere bedre.

I følge dit tidligere brev, så gav I tidligere Allomin syrnet sammen med laktulose og nu giver I Nan og Nan Sensilac - sammen med laktulose. Ved alle tre typer erstatning har jeres datter altså haft brug for laktulose og hun har på den måde afføring en gang i døgnet. Det lyder derfor ikke som om, at forskellen på afføringerne har været særlig stor, om det er NAN (Nestle) eller Allomin (Semper) I bruger.

Der er naturligvis den mulighed, at du forsøger med Allomin SensiPro (den gule), der er bygget op ligesom syrnet allomin, men som derudover er tilsat mælkesyrebakterier. Eller skifter til NAN H.A. som har delvist hydrolycerede proteiner, hvilket nogle børns maver responderer godt på. Det er dog Nan Sensilac, der er udviklet til børn med maveproblemer - og det giver I jo nu. Du skal være opmærksom på, at det er en fuldgyldig erstatning, så du behøver ikke skifte mellem NAN og NAN Sensilac, det kan også gøre en forskel, hvis du udelukkende giver hende Sensilac.

Min umiddelbare tanke jer, at det sandsynligvis ikke vil give en stor ændring at skifte igen, og derfor tænker jeg umiddelbart, at du kun skal skifte, hvis du oplever, at din datter trives bedre med det ene produkt fremfor det andet - altså f.eks. har mindre mavekneb eller måske spiser mere, fordi hun bedre kan lide smagen af det ene fremfor det andet. Erstatningerne smager jo lidt forskelligt, så hendes tendens til at slatspise og ikke helt spise nok, kan faktisk godt hænge lidt sammen med smagen...

Derudover kan det også være, at hun skal spise af en anden flaskesut - en flaskesut med et lidt hurtigere flow, så mælken løber lettere til hende. Jeg ved ikke, hvilken type flaskesut I bruger, men er flaskesutten f.eks. aldersinddelt, så den hedder f.eks. op til 3 måneder og efter 3 måneder, så kan det være en idé at forsøge med en model til de lidt større børn, også selvom jeres datter ikke er helt 3 måneder endnu.

Det er også vigtigt, at du holder gang i hendes mave og derfor fortsætter med laktulosen, så hun ...

Annonce

... stadig har afføring en gang i døgnet. Da hun har tendens til lidt forstoppelse, så kan det godt nedsætte hendes indtag af mælk. Hvis der sidder noget og laver stop i tarmene, så vil hun naturligt ikke kunne spise så meget. Hun kan derfor nogle gange godt virke sulten og søgende, men vil spise kortvarigt og mindre mængde, fordi mælken ligesom ikke kan passere.

Det er derfor også vigtigt, at du også giver hende mavemassage, cykler med benene, strækker og bukker hendes ben osv. så hun hjælpes til at holde gang i maven og få afføringen ud - hvorefter appetitten måske så vil være lidt større.

Du kan også nogle gange forsøge at give hende mælk af to omgang, så du giver hende 1/2 flaske, skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd igen, får brugt lidt energi osv. og så giver du hende den sidste 1/2 flaske. Ved at lægge en skiftning ind undervejs i måltidet kan du nogle gange være heldig at få hende til at spise lidt mere - og derefter kan hun så blive puttet. Hvis hun har en "amme-spise-rytme", vil hun måske gerne tage lidt mere på denne måde, da mange ammebørn netop spiser sådan :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er vigtigt, at du forsøger at få hende til at spise mere hele dagen igennem, så hun ikke behøver indhente ekstra mælk om natten og derfor pludselig spiser hver 1-1.5 time natten igennem, hvor du naturligt har brug for din søvn. Prøv derfor at holde hende lidt til ilden i dagtimerne og se om du kan få hende fyldt lidt ekstra op fra morgenstunden.

Prøv om du om dagen kan hjælpe hende til at spise ca. hver 3. time og hvis hun har tendens til at kunne tage en længere lur om dagen og pludselig sover måske 4 timer der, så er det okay, at du vækker hende - ikke fordi hun ikke gerne må sove 4 timer, det må hun faktisk godt, men det er betydeligt rarere for jer alle ,hvis de 4 timer kan ligge mellem kl 24 og 04 og ikke mellem kl 12-16... Så prøv om du kan være opmærksom på hendes spisetider og søvn i dagtimerne i håb om, at du på sigt kan hjælpe hende til en rytme, hvor hun sover længere søvnstræk om natten :)

Når alt dette er sagt, så er hun også stadig en meget lille pige og skal have lov til at flekse sit behov, og det er normalt, at hendes indtag kan variere, så hun nogle dage spiser mere og andre dage mindre. Det er dog vigtigt, at hun stadig tager rigtig godt på og vokser som hun skal. Det er den bedste indikator for, at hun får den mængde mælk, som hun har behov for.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder